Madonna este in Romania. Citez: “idolul pop adulat si contestat deopotriva de milioane de oameni din lumea intreaga, este in Romania“. Diseara va sustine un concert, iar evenimentul va acapara primele pagini saptamana aceasta. Deci am scapat de pozele si filmuletele socante de pe stirileprotv? De ce? Madonna, cum ai putut sa ne rapesti de pe prima pagina stirile cu tanara macelarita in centrul Bacaului, calu’ torturat cu toporu’ sau vietnamezu’ retezat de camion care inca vorbeste? Va trebui sa te revansezi si sa sochezi diseara, nu stim cum, dar mai ai timp de gandire aproape 8 ore. Toti stim ca poti, doar de aceea esti un “idol contestat”, in special de doctrina catolica. Prin soc ai devenit cunoscuta, prin prestatii live la limita obscenitatii si aparitii in filme sau carti cu tenta erotica, videoclipuri interzise pentru nuditate sau alte diverse forme de sexualitate.
Mai exact, in ‘84 ai socat aparand la premiile MTV imbracata intr-o rochie de mireasa si purtand o curea cu inscriptia “Boy Toy”, patru ani mai tarziu, in ‘90, in timpul turneului Blond Ambition, ai simulat masturbarea pe scena interpretand melodia Like a Virgin. Apoi, in 2003 cand toata lumea te credea familista, asezata la casa ta, tot la premiile MTV, ai socat din nou sarutand 2 rivale de la acea vreme pentru titlul de “teen pop icon”: Britney Spears si Christina Aguilera. Tot in acel an ai lansat American Dream, in care erau atacate probleme de politica externa a statelor unite, iar trei ani mai tarziu ai aparuta crucificata intr-un concert in timpul interpretarii piesei Live to Tell. In ultimele luni, prin mass media de scandal internationala au circulat poze cu bratele Madonnei, bicepsii fiind mult prea dezvoltati pentru a femeie de 51 de ani, acestia aducand mai mult cu un culturist de performanta.
Madona, imi pare rau insa, vei sustine acum “primul concert in Romania”, unde ai si ajuns pentru prima data ieri seara. Aici, oamenii sunt mai greu de socat, asa ca misiunea ta va fi din pacate mai dificila. Saptamana trecuta, Hotnews a publicat un raport al Deutsche Welle care critica vehement senzationalul de dragul ratingului, creearea de socuri in locul raspandirii informatiei. Articolul publicat de postul de radio german se referea in principal la binecunoscutul accident din comuna ieseana Scanteia de vineri, 14 august. 13 persoane si-au pierdut viata in acel accident unde, din neatentia soferului, un tren care se deplasa pe ruta Brasov-Iasi a lovit din plin un maxi taxi care transporta 16 persoane. Ca urmare a tregediei, reporterii celor mai cunoscute televiziuni de stiri din Romania s-au deplasat la fata locului, de unde au difuzat stiri al caror titlu vestea cu claritate: “Atentie, imagini socante”, “Video socant”. In goana lor continua dupa rating, televiziunile noastre nu au tinut seama de nimic: de la protectia rudelor suferinde si a persoanelor muribunde de la locul accidentului, pana la cea a telespectatorilor, care astfel, au fost nevoiti sa vizioneze, chiar in prime time imagini cu oameni morti, resuscitati si cu rudele acestora ajunse la disperare. Dar acesta nu este un caz singular. Desi agentia germana cu face referire la ele, in ultima perioada am putut viziona cel putin cate un “video socant” sau ne-am “delectat” cu “imagini absolut socante” zilnic. Si ma intreb si eu ca ziaristii germani, oare chiar nu se respecta nicio reglementare in acest sens? Deviza CNA conform careia “Consiliului Naţional al Audiovizualului este garant al interesului public şi unică autoritate de reglementare în domeniul programelor audiovizuale” chiar nu spune nimic in aceste cazuri? Au fost protejat oare interesul public al celor suferinzi care si-au pierdut rude sau prieteni in accidentul de la Scanteia? Sau au fost acestia folositi drept cobai pentru a ridica audienta diverselor posturi de televiziune.
Nemtii se sesizeaza in acest sens. Si pe buna dreptate, fiind “socati” de barbarismul difuzat pe post de stire in fiecare zi la televiziunile noastre nationale. Tragediile lor sunt mai discrete: Saptamana aceasta, stirea de senzatie in cotidianele germane a fost o crima petrecuta duminica in statiunea Coesfeld, in landul Renania de Nord-Westfalia din westul Germaniei. Acolo, un tanar de 33 de ani a folosit o sabie de samurai cu care si-a omorat fosta prietena si pe parintii acesteia, aflati in concediu in respectiva statiune. Singurul supravietuitor al atacului a fost fiica de 10 luni a criminalului si a victimei, aflata la locul crimei impreuna cu mama si bunicii. Se pare ca motivul crimei a fost o neintelegere intre parti in legatura cu pensia alimentara care trebuia platita copilului. Ce ne prezinta presa germana de la locul oribilei crime? Poze cu o sabie asemanatoare, cu politia cautand indicii utile (in jur totul fiind imaculat), detectivi implicati in caz si un filmutel in care o femeie, aflata si ea in concediu in aceeasi statuine, povesteste cele intamplate. Ne mai arata unele poze cu victimele, fericite, in momentele cand inca erau in viata.
Ce nu ne arata presa germana, dar ne-ar fi aratat mass media din tara noastra? sange, alte rude jelind familia ucisa, copilul singur plangand si inconjurat de sangele mamei si a bunicilor, si, nu in ultimul rand sabia folosita pentru crima pe care ar fi evidente urme de sange. De ce? Raportul Deutsche Welle ne lamureste: “Codul presei germane a fost elaborat de jurnalisti, nu de manageri si nici de institutii de stat. Nu de redactori sefi, ci de cei care fac – ceea ce se presupune ca face orice ziarist – teren. Acest document detaliaza normele de comportament al jurnalistului activ in Germania in toate situatiile intalnite de-a lungul istoriei pe teren si a fost asumat tot VOLUNTAR de toate mediile de informare din aceasta tara”. Codul protejaza atat persoanele muribunde ca eroi ai stirii, cat si telespectatorii, printre care, in perioadele de maxima audienta exista posibilitatea sa fie si minori.
Wednesday, August 26, 2009
Socant! Madonna estompeaza socul ProTv-istilor!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment